úterý 19. listopadu 2019

Recenze: Královnin vězeň (P. Gregory)

Právě jsem dočetla další knížku od své oblíbené autorky, P. Gregory. Tato autorka mě kdysi oslnila svým románem Králova přízeň, který pojednává o vládě krále Jindřicha VIII. a jeho milenky a později jeho manželky, Anny Boleynové.

autor: Philippa Gregory
nakladatelství: Alpres
rok vydání: 2008
počet stran: 356
ISBN: 978-80-7362-613-6

Kniha Královnin vězeň je historický milostný román, který na pozadí skutečných historických událostí, které provázeli rané období vlády královny Alžběty, sleduje milostný románek mezi královnou a jejím vrchním štolbou, Robertem Dudleym, zchudlým šlechticem, který našel svou životní lásku právě v panovnici a na královském dvoře také příležitost rozšířit svůj majetek.
Královna se však nesmírně bojí jakkoliv připoutat k tomuto muži, nebo i k ostatním mužům. Jejich vztah je o to více komplikovaný a to hlavně z toho důvodu, že sir Robert už je několik dlouhých let ženatý s Amy. Sir je však zaslepen láskou tak moc, že je ochoten opustit svou zákonnou ženu a s panovnicí založit rodinu. Jeho velmi smělé plány ale narazí na několik překážek...

Stručný děj (pozor, může obsahovat spojlery):
Kniha pojednává o rané době vlády královny Alžběty I. Krátce po tom, kdy zemřela královna Marie a Alžběta zaujala její místo. Jako dcera Jindřicha VIII. Tudora a jeho ženy Anny Boleynové, které byla uťata hlava to po svém nástupu na trůn neměla jednoduché. Jako zastánkyně protestantské víry si po katolické královně musela velmi těžko vydobýt své místo na Slunci. Krátce po svém nástupu se musela vyrovnávat s všedními i méně všedními útrapami panovnické moci. Jejím hlavním problémem bylo, že jí chtěli stůj co stůj provdat za nějakého vhodného šlechtice, který by umocnil Alžbětin nárok na anglický trůn. Alžběta se nicméně do vdávání nehrnula, neboť se zakoukala do svého vrchního štolby sira Roberta, což bylo zdrojem různých klepů na královském dvoře.
Jenže později se musí královna své lásky pro dobro Anglie vzdát. Nicméně odloučení netrvá dlouho. Královna nejí, nespí, bledne. Stejně je na tom i sir Robert. Později ho královna povolá zpět ke dvoru aby jí byl nápomocen v otázkách nadcházející války s Francií. Milenci se chtějí vzít, ale Robertovi v tom brání jeho manželka Amy, která odmítá dát souhlas k rozvodu, který je proti její víře v Boha. Mezitím se královna snaží dobýt Skotsko, porazit svou rivalku a stát se tak skotskou královnou. Později francouzská královna regentka podlehne dlouhodobé nemoci a tím pádem je Alžběta o krok blíž k vítězství.
Královnin rádce Cecil je vyslán dojednat mír a vrátí se jako vítěz. Co je Cecil pryč, královna nerozvážně slíbí siru Robertovi, že si ho v budoucnu vezme.
O mnoho měsíců později dorazí ke dvoru zpráva, že žena sira Roberta, Amy, pravděpodobně spáchala sebevraždu. Je tomu skutečně tak? Nebo to byl podlý čin sira Roberta či královny Alžběty, protože jim prostě stála v cestě jejich plánům? Na anglickém královském dvoře opravdu není nic tak jak má!

Hodnocení: 80 %

Na knížku jsem narazila v knihovně a byla jsem na ní zvědavá, protože už kdysi jsem četla knížku od stejné autorky s názvem Králova přízeň a hrozně se mi líbila. Bohužel musím říct, že tahle knížka byla pro mě trošku zklamáním. Děj byl takový příliš vleklý, rozvážný a chvílemi jsem měla pocit, že se tam moc neděje. Chyběla mi tam taková ta akce a ten spád, na který jsem byla u autorky zvyklá z předešlého titulu. Nebyla jsem vůbec zvědavá, co se zase stane na další stránce. Ale jinak je to moc hezký příběh, který přibližuje ranou dobu vlády královny Alžběty.

Philippa Gregory se narodila v Keni, ale již od dvou let žije ve Velké Británii. Na univerzitě získala doktorát v oboru anglické literatury 18. století. Na svém kontě má mnoho historických románů, ale i příběhů ze současnosti. Do češtiny však byl bohužel přeložen jen zlomek jejích děl. Jejím nejznámějším a také nejprodávanějším románem se stala kniha Králova přízeň, který byl dokonce roku 2008 zfilmován.