pondělí 20. dubna 2020

Je to i můj život (J. Picoultová)

 Po delší době zde máme recenzi na knížku  s velice zajímavým tématem od brilantní spisovatelky Jodi Picoultové.

autorka: J. Picoultová
název: Je to i můj život
originální název: My Sister´s Keeper
počet stran: 416
nakladatelství: Ikar
rok vydání: 2016

Anotace:

Anna není nemocná, ale jako by byla. Ve třinácti letech má za sebou nespočet chirurgických zákroků, nemocničních pobytů, transfuzí, injekcí - jen proto, aby mohla žít. U Kate totiž ve dvou letech propukla leukémie a její rodiče se rozhodli pro další dítě, aby pro svou nemocnou dceru získali dárce kostní dřeně. Anna byla počata ve zkumavce a lékaři vybrali embryo, které bylo pro Kate geneticky nejvhodnější. Jenže v rodině, kde se všichni zajímají jen o nemocnou Kate připadá jenom jako dárce. A tak se jednoho dne vzepře způsobem, který šokuje všechny okolo, a hlavně sama sebe. Rozhodne se, že už nebude jen výrobce buněk pro Kate, že má právo na to být vnímána jako lidská bytost. A když to nepůjde jinak, domůže se svého práva na život i u soudu.

..."Cestou domů mě najednou napadlo, že svět je jako nafukovací balon - stromy, tráva i domy se zhroutí jediným píchnutím špendlíku." -ukázka z knihy

Stručný děj:

V knize se seznamujeme s rodinou Fitzgeraldových, ke kterým osud nebyl vůbec milostivě nakloněn. Ale přesto byli časy, kdy bylo všechno v pořádku. Sara Fitzgeraldová pracovala jako právnička, Brian pracoval jako hasič. Společně měli dvě děti - kluka Jesseho a holčičku Kate. Všechno bylo v naprostém pořádku, a to až do té doby, kdy Kate oslavila své druhé narozeniny. Od té doby šlo všechno z kopce. V té době totiž diagnostikovali Kate vzácný druh leukémie a doktoři jí nedávali déle než tři roky života. Její matka Sara se však zařekla, že své malé holčičce pomůže a udrží jí naživu, ať se bude dít cokoliv.

A tak Kate začala podstupovat různé druhy léčby, injekce, transfúze...až do jednoho dne, kdy bude potřebovat transplantaci kostní dřeně a časem i dalších buněk a orgánů. Katein ošetřující lékař rodině doporučil, zda by se nechtěli pokusit o dalšího potomka, protože ani oni, ani Jesse se jako vhodní dárci bohužel nedají použít.

A tak přišla na svět Anna. Lékaři ji počali ve zkumavce a vybrali embryo, které je geneticky nejvhodnější jako dárce pro Kate. Hned po svém narození darovala Anna Kate pupečníkovou krev, která na čas zastavila průběh onemocnění.

Jak děti rostli rodiče soustředili svou pozornost hlavně na Kate. Sledovali ji opravdu pečlivě, zda se nevrací nemoc. Čas od času se leukémie vrátila a tak bylo potřeba aby Anna darovala Kate různé své buňky - granulocyty a lymfocyty, atd. Takto se to opakovalo několik let.

Když bylo Anně třináct a Kate šestnáct, došla Anně trpělivost a hodlala o svém životě a hlavně o svém těle rozhodovat sama. Jenže rodiče jí  neposlouchají, možná i nechtějí poslouchat, a tak se rozhodne, že na své rodiče zažaluje o právo svobodně nakládat se svým tělem. K tomu si najme proslulého advokáta Alexandera Campbella. Jak to nakonec dopadne? Podaří se Anně to, co doopravdy chce, a to i přesto, že to bude znamenat tragický konec pro její sestru?

..."Její výbuch stál za to. "Chcete vědět co chci? Je mi na nic z toho, že dělám pokusný morče! Je mi na nic z toho, že se mě nikdy nikdo nezeptal, co si o tom myslím. Je mi na ni, ale nikdy mi není tak blbě, aby to týhle rodině stačilo." -ukázka z knihy.

Hodnocení: 4,5⭐/5⭐

Na knížku jsem narazila v knihovně a na autorku jsem slyšela samou chválu, tak jsem neváhala a knížku si půjčila a dobře jsem udělala. Knížka sice zachycuje velice kontroverzní téma. Autorka zde bravurně z pohledu několika osob - Kate, Anny, Briana, Sary, Jesseho a Alexandera - zkoumá reakce a rozhodnutí lidí v těžkých životních situacích. Při čtení této knížky vás napadá spousta otázek, ale hlavně ta nejdůležitější, na kterou jsem nenašla odpověď ani po přečtení knížky, a to jak byste se zachovali vy, kdybyste byli v situaci rodiny Fitzgeraldových. To asi nikdo nedokáže říct, dokud se do této ožehavé situace doopravdy nedostane. Autorka brilantně vykreslila postavy i jejich složité povahy. Knížka ke svému konci vezme opravdu nečekaný spád a konec vám opravdu vezme dech. Několikrát jsem viděla i film inspirovaný touto knížkou, ale bohužel je zcela odlišný od knížky. Nedokážu říct, jestli je film lepší nebo horší, ale každopádně je rozhodně jiný. Knížka je nicméně brilantně napsaná! Za mě teda rozhodně velké doporučení, pokud jste ještě nečetli.

..."Tohle je moje otázka: Kolik vám je, když jste v nebi? Totiž, jestli je nebe, měli byste tam vypadat úplně nejlíp a já pochybuju, že všichni lidé, kteří umírají na stáří, se tam pohybují bezzubí a holohlaví. A tím se otevírá celý soubor dalších otázek. Když se oběsíte, chodíte tam pak nafouklí a modří s jazykem vyplazeným z pusy? Když vás zabijou ve válce, trávíte věčnost bez nohy, kterou vám utrhla mina?" -ukázka z knihy.

O autorce:

Jodi Picoultová získala titul v oboru tvůrčího psaní na Princeton a magisterský titul v oboru vzdělání na Harvardu. Žije v New Hampshire se svým manželem a třemi dětmi. V jednom z rozhovorů prohlásila, že ráda zpracovává náročná témata, na která je možno nahlížet z různých stran a která vzbuzují ve čtenáři mnoho otázek.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Recenze: Když se introvertka vdá - Debbie Tung

 Dnes bych vám tu ráda představila miloučkou jednohubku, nový komiks od mé oblíbené autorky Debbie Tung. Od Debbie už mám přečtené dva komik...