pondělí 30. března 2020

Recenze: Naslouchač (P. Stehlíková)

Dnes ráno jsem po docela dlouhé době dočetla knížku Naslouchač, od Petry Stehlíkové. Nemohla jsem se do ní nějak začíst. Ale nebyla špatná, to rozhodně ne!! Už se těším na další pokračování. Knihu jsem také zařadila jako 20. téma své čtenářské výzvy, jako "knihu, která nesplňuje žádné z uvedených témat".

autorka: P. Stehlíková
název: Naslouchač
počet stran: 374
nakladatelství: Host
rok vydání: 2016

Velká válka rozdělila svět na dvě části, z nichž jedna je obyvatelná a druhá zamořená jedovatými plyny. Obyvatelnou polovinu chrání štít, který čerpá energii z nerostu zvaného sklenit. V blízkosti štítu žije národ sklenařů, kteří jako jediní dokážou sklenit těžit. Platí však za to vysokou daň. Energetické pole štítu odsuzuje sklenaře k životu ve středověkých podmínkách, lidé z nížin je zotročili a těžba sklenitu jim způsobuje nemoci a znetvoření.
Třináctiletá Ilan se jako jedna z mála narodila bez deformací a navíc se vzácným darem - dokáže naslouchat sklenitu. Aby ji neodvedli od rodiny, od dětství se vydává za chlapce a skrývá se v masce a hábitu, které musejí sklenaři nosit na znamení podřízenosti. Díky svému daru by snad mohla mít o  něco lepší život, protože se může vyučit sklenařským brusičem. Jenže její schopnosti jsou už teď tak výjimečné, že si ji vybere kapitán pětadvacítky, družiny, která chrání sklenařská města před nebezpečnými tvory zrozenými z otráveného vzduchu za štítem. Ilan ví, že musí svá tajemství před pětadvaceti bojovníky za každou cenu uchránit. Jsou přece nepřátelé a život sklenaře pro ně nic neznamená. Nebo se mýlí?

Stručný děj:

Tento první díl z trilogie "Naslouchač" nás zavede do dob daleké budoucnosti, do světa sklenařů, jejichž život je plný bídy, utrpení, nemocí a smrti. Autorka nás seznamuje se světem sklenařů, jehož součástí je i třináctiletá Ilan.
Ta žije se svou matkou a dvěma bratry v chatrči. U sklenařů je normální, že se vlivem působení sklenitu rodí s různými deformacemi. To naštěstí není problém Ilan. Kromě toho, že se narodila čistá a bez vad, se ještě narodila se vzácným darem - slyší reteu. A díky tomu by se mohla stát dobrým brusičem sklenitu a později naslouchačem. V tom jí brání jediná věc - je to žena. A tak se její matka už v jejím útlém věku rozhodne vydávat jí za zdeformovaného nadaného chlapce. Ilan se později dostane do učení, kde si jejího talentu všimne šéf pědadvacítky a její služby si pronajme. A tak se Ilan vydává na cestu s pětadvacítkou. Poznává nové lidi, nové kraje a také je nucena čelit novému nebezpečí. Jak to nakonec všechno dopadne?

..."Otočila jsem se a pomalu odcházela ke svému místu, když v tom jsem ztuhla uprostřed kroku. Všechno se ve mně zastavilo. Radost, že budeme brzy v bezpečí se vytratila. Byl to jen pocit. Jenom hloupý pocit, dojem, předtucha. A ten pocit byl způsoben tím, že retea ztichla. Její řev ustal. Z ničeho nic. Jako když vítr sfoukne plamen svíce. Jako když umírající vydechne naposledy. Věděla jsem, co se děje, dřív, než mi to skutečně došlo. Cítila jsem to v srdci i v kostech. Něco na tomto místě mi zabránilo jí slyšet. "Vargasi..." zakňučela jsem plačtivě a otočila se zpět k bojovníkovi, který pořád stál tam, kde jsem ho opustila. Nemohl vidět můj obličej plný hrůzy. Nemohl vidět chvějící se tělo. Jenom slyšel můj prosebný tichý hlas. Třeštil na mě šedomodré oči v nesmyslné předtuše. "Co?" Víc neřekl. V tu chvíli se ozvalo něco, co jsem nikdy slyšet nechtěla. Přišlo to z hloubi jeskyně, z míst, kam nedosáhlo světlo ohně, ani loučí. Kam se nikdo z nás neodvážil. Hladový, nenasytný řev. Ústa, která ho vydala, musela být obrovská. Bylo to tu s námi. Odvěké zlo, které mělo zahubit a před kterým jsme my, uvěznění v jeskyni, neměli kam utéct." -ukázka z knihy.

Hodnocení: 4⭐/5⭐

Do knihy jsem se nemohla vůbec začíst, ale nebylo to rozhodně proto, že by to byla špatná kniha. Asi jsem jí prostě četla jen ve špatném období. Petra Stehlíková nás zavede do unikátního temného světa. Jeho svět je do detailu promyšlený. Už asi i vím proč je ta knížka tolik opěvovaná. Svět uvnitř knihy je velice promyšlený, příběh ve vás postupně zanechává všechny emoce co na světě existují. S hlavní hrdinkou se sžijete velmi rychle a budete se těšit na další dobrodružství, které jí čekají. I všechny ostatní postavy jsou dobře propracované a uvěřitelné. Jediné, co mě trošku zklamalo byl konec, ale chápu, že když je to série, že takový konec se nabízí.
Je to prostě úžasná kniha, kterou k přečtení rozhodně doporučuji a už se moc těším na další díl.