čtvrtek 26. března 2020

Recenze: Já, Simon (B. Arbetalli)

Dnes se společně se mnou můžete podívat na to, jak se mi líbila kniha od B. Arbetalli, Já, Simon. Takový spojler na začátek. Tohle je asi jeden z mála případů, kdy se mi film, líbil víc, než samotná knížka.

autorka: Becky Arbertalli
název: Já, Simon
originální název: Simon vs. The Homo Sapiens Agenda
počet stran: 296
nakladatelství: Yoli
rok vydání: 2017

Šestnáctiletý Simon už nějakou dobu ví, že je gay, ale ještě není připravený sdělit to okolnímu světu. Jedinou výjimkou je tajemný Blue, se kterým si Simon už několik měsíců vyměňuje e-maily a jejich vzájemné pouto sílí. Jenže pak citlivá korespondence padne do nesprávných rukou a Simon se stane obětí vydírání. Buď udělá, co se po něm chce, i když se mu to příčí, nebo riskuje, že si tajné e-maily přečte celá škola. V sázce je však ještě mnohem víc - plachého Bluea by nechtěná publicita mohla vyděsit a Simon by už nikdy nezjistil kdo ve skutečnosti Blue je.

..."Psal o tom, že člověk může znát druhého člověka sebelíp, může znát nazpaměť všechna jeho gesta, ale do jeho myšlení stejně nikdy nepronikne. Psal o tom, že lidi jsou jako domy s obrovskými pokoji a titěrnými okny. O tom, že i přesto se člověk může cítit odhaleně. O tom, že se kvůli své homosexualitě cítí zároveň skrytě, i odhadleně." -ukázka z knihy

Stručný děj:

Simon je obyčejný šestnáctiletý kluk z Georgie. Žije s rodiči a psíkem Biebrem a mladší sestrou. Jeho starší sestra už je na univerzitě a jezdí domu jen občas. Ve škole má pár kamarádů - hlavně Leu a Nicka, se kterými už se kamarádí celou věčnost. Ale opravdu je tak obyčejný jak se zdá?
Simon má jedno velké tajemství. Vlastně dvě. Už několik měsíců si přes e-maily dopisuje s tajemným Bluem, do kterého se stále více a více zamilovává. Druhým tajemstvím je, že je gay.
Jednoho dne si jeho spolužák Martin sedne v knihovně po Simonovi na počítač, ze kterého se Simon zapomněl odhlásit a Martin si tak přečetl jeho e-maily. Začne Simona vydírat, aby mu pomohl dobýt srdce jeho vysněné lásky, nebo, že e-maily zveřejní. Život ale píše scénář sám, a tak se ne vždy vše vydaří tak jak má. Zjistí nakonec Simon i přes všechny komplikace kdo Blue ve skutečnosti je?

Hodnocení: 3⭐/5⭐

S knihou Já, Simon jsem asi udělala tu chybu, že jsem si nejdřív pustila film, a až potom jsem četla knížku. Ale možná, že to bylo dokonce dobře. Kdyby totiž nebylo filmu, asi bych si knížku neužila tolik. Do čtení jsem se pouštěla s nadšením, které se bohužel podle mého moc nenaplnilo. Knížka byla čtivá, sladká a sympatická, ale bohužel mě neoslovila tolik, jak by měla. Nicméně je to milá oddechovka na pár odpolední, když zrovna nemáte, tak jako já, chuť číst něco náročnějšího. Dostává tedy ode mě krásné 3 ⭐.

Becky Arbertalli je americká spisovatelka, která píše knihy pro teenagery. Dospívajícím se nevěnuje jen ve své knize, ale i v profesním životě. Získala doktorát z klinické psychologie a věnuje se terapii zaměřené na práci s teenagery. Potkala jich za svoji praxi hodně - mnoho inteligentních, taky podivínských, ale všichni byli podle jejích slov úžasní, zajímavý a neodolatelní. V současné době Becky žije se svou rodinou v Atlantě. Kniha Já, Simon vyšla původně pod názvem Probuzení Simona Spiera a je to autorčin debutový román. Obdržela za něj Cenu Williama C. Morrise, byla nominována na Cenu Andrewa Carnegieho a americkou Národní cenu za literaturu. Román byl několika periodiky jmenován jednou z nejlepších knih v žánru YA.