čtvrtek 30. ledna 2020

Recenze: Srdcerváči #1 a #2

Dnes se netradičně podíváme na dvě knihy v jedné recenzi najednou. Jedná se o komiks s názvem "Srdcerváči" a to o první a druhý díl od autorky Alice Oseman. Autorka už prozradila, že vyjde i třetí díl, ale zatím jen v zahraničí a to v první třetině tohoto roku. Ale pojďme si knížky blíže představit.

autorka: Alice Oseman
nakladatelství: CooBoo
rok vydání: 2019
počet stran: 288 a 328
ISBN: 978-80-7544-825-5 a 978-80-7544-904-7

Anotace #1:

Charlie je nervák a někdy až moc přemýšlivý kluk. Minulý rok pro něj nebyl dvakrát dobrý, ale aspoň už ho nikdo nešikanuje. Nick Nelson je zase veselý, měkkosrdcatý hráč ragby. O Charliem něco slyšel, ale nikdy neměl příležitost si s ním promluvit. Až do začátku ledna, kdy se potkají na jedné společné hodině. Povahově jsou sice zcela odlišní, ale i tak se z nich rychle stanou přátelé. Charlie se do Nicka zakouká, ale ani nepomyslí na to, že by u něj snad mohl mít šanci. Ovšem láska dovede překvapit a občas na vás ty dobré věci čekají přímo za rohem....

Anotace #2:

Nick a Charlie jsou nejlepšími kamarády. Nick ví, že Charlie je gay, a Charlie ví, že Nick není. Ale láska dovede překvapit a Nick tak přijde na spoustu věcí o svých přátelích, rodině i o sobě samotném...

Stručný děj (pozor, může obsahovat spoilery):

Knížka rozehrává příběh mezi Charliem a Nickem. Charlie někdy moc přemýšlí. V předešlém roce si prošel šikanou. Nick je proti tomu veselý, rád hraje ragby. Nick a Charlie se jednoho dne potkají ve studijní skupině a rázem se z nich stanou přátelé. Později se do sebe zakoukají, ale nevědí, jak si to mají říct. Nick Charlieho ukecá, aby se k nim připojil do školního ragbyového týmu, aby s ním mohl trávit více času. Charlie má zpočátku pochybnosti, ale později se ukáže, že to byli zbytečné obavy. Charlie a Nick spolu začínají trávit stále více času, stále více si rozumějí a Nick má v hlavě stále větší zmatek. Lidé ve škole si toho také začínají všímat a protože vědí, že Charlie je gay, vzniká spousta nepotvrzených drbů i na Nickovu osobu. Jenže Nick stále neví, jak to má s orientací a je z toho zmatený, protože ještě před nedávnem se mu líbili holky, a teď je celý pryč z Charlieho. Jak tohle dopadne?

Na tento děj navazuje druhý díl tohoto komiksového dílka. Hned na začátku se po počátečních rozpacích staneme svědky Charlieho a Nickova polibku, který odstartuje další děj tohoto příběhu. Nic s Charliem tak dostanou příležitost si o všem co se týče citů a současné situace popovídat a Nick se přizná, že z této nové situace je strašně zmatený a vůbec neví, co si se sebou má počít. Charlie mu vypráví o svých začátcích, kdy si poprvé přiznal, že je gay, což bylo už když byl malý kluk. Nick nicméně chce s Charliem chodit a zažívat vše, co páry zažívají, ale zatím si to chce nechat pro sebe, aspoň než dozraje ten správný čas na to, to všem povědět. Mezitím si Charlie s Nickem vyměňují zprávy na messengeru, kde probírají všední starosti života, potkávají se ve škole, chodí spolu na ragby, učí se spolu, chodí ven.

Při jednom venkovním odpoledni se Nick svěří Charliemu s tím, že si hledal nějaké informace na internetu, a že si myslí, že je bisexuál, protože jinak si neumí vysvětlit to, že se mu v minulosti líbila holka, a teď je celý pryč z Charlieho.

Charlie se chystá oslavit narozeniny a tak pozve Nicka s pár dalšími lidmi na svou oslavu narozenin na bowling. Kromě pár kluků je mezi pozvanými i Elle, která se prezentuje jako transsexuálka z vedlejší dívčí školy. Mezi pozvanými je i nejstarší Charlieho kamarád Tao, který když Charlie zaleze na toaletu, vyjádří své obavy, že Nick Charlieho jenom využívá a že s ním flirtuje jen pro srandu, aby ho pak mohl využívat. Charlie s ním ale nesouhlasí a pošle ho pryč s tím, že za svůj život je zodpovědný jen Charlie.

V květnu se Nick potká s holkou, která se mu kdysi líbila - s Tarou - na zkoušce školního sboru kam Charlie patří. Tara se Nickovi přizná, že je na holky a Nick se jí na oplátku svěří s tím, že s Charliem chodí. Je totak krásný pocit, to někomu říct.

Později se Nick s Charliem vypraví na výlet na pláž, kdy se Nick Charliemu přizná, že je tedy určitě bisexuál a že se mu líbí mít Charlieho rád. Teď je tedy na čase, aby to oznámil mamince a dalším lidem ve svém okolí. Maminka má úplně klidnou reakci, koneckonců je to přece její syn a ona už to  nějakou dobu prostě tušila. Jak se vztah mezi Nickem a Charliem bude vyvíjet dál?

Hodnocení: 70 %

Srdcerváči jsou šestou a sedmou přečtenou knihou tohoto roku. Někdo by možná mohl namítnout, že to je komiks, a to se mezi knihy nepočítá. Já to ale počítám a to je nejdůležitější. Ale teď už něco ke knížce. Poslední dobou se tady rozběhl "srdcerváčský" boom a všichni je četli a chválili, chválili a četli. Já se k nim asi neřadim. Nebo né, že by se mi knížka nelíbila. Po grafické stránce je to moc hezká knížka, ale jinak asi nepatřim do cílové věkové skupiny, protože mě ten příběh přišel jako takové kliše, přeslazená a málo pravděpodobná pohádka pro dospívající. Při prvním dílu jsem si myslela, že dám komiksu šanci - je krásně graficky zpracovaný, postavy jsou milé a sympatické, ale když se ve druhém díle Nick "vybarvil" a jeho maminka na to reagovala tak jak reagovala, tak to mě dostalo úplně. V současné době jsou takový rodiče, kteří orientaci svého dítěte přijmou se stoickým klidem, ale stále se bohužel setkáváme s lidmi, kterým taková "odlišná" orientace přijde zahanbující a pohoršující celou rodinu, že je pro ně přijatelnější dostat svou vnučku do blázince, když se díky nepochopení své rodiny pokusila o sebevraždu. A to není výmysl, který jsem četla někde na internetu, to se poblíž mé rodiny opravdu stalo! Jinak je to krásný komiks, krásně nakreslený, zpracovaný a sympatický, ale trošku hodně zidealizovaný.

Alice Osemanová se narodila v roce 1994 v Kentu v Anglii a je spisovatelkou a ilustrátorkou na plný úvazek. Většinou bezcílně zírá na monitor a přemýšlí o nesmrtelnosti chrousta, jen aby si nemusela hledat práci někde v kanceláři. Kromě Srdcerváčů má na svém kontě román Solitaire, Radio Silence a I was born for this. Více o její tvorbě se můžete dozvědět na jejím instagramovém účtu @aliceosemanart.