pondělí 16. listopadu 2020

Recenze: Dívka na útěku Joanna Reesová

Dnes tu mám další knížku, kterou bych vám ráda představila. Příběh se tentokrát odehrává v Anglii, ve 30. letech minulého století a díky postavě Anně Dartonové, alias Verity Caseyové, se seznamujeme se světem módy, tanečních klubů a honosných večírků.

Knížka nás seznamuje s Annou Dartonovou, která žije s rodiči a bratrem na rodinném sídle Darton Hall. Jenomže způsob života rodiny Dartonových ji velmi svazuje a dusí a proto se poté, co spáchá hrůzný čin, rozhodne odjet do Londýna a začít žít na vlastní pěst. Díky tomu se dostane až do dalekého Londýna, kde se shodou šťastných náhod dostane do dívčího tanečního souboru. Je odhodlaná si užívat života, být úspěšná a potkat svou pravou lásku. Povede se jí to, nebo ji její temná minulost dostihne?

Píše se rok 1926 a Anna Dartonová je na útěku před vlastní rodinou a hrozným činem, který v zoufalství spáchala. Osamělá, vyděšená a téměř bez prostředků přijíždí do Londýna, kde k ní přichází záchrana v podobě Nancy, sebevědomé americké tanečnice v proslulém nočním klubu. Anna si pohotově změní jméno a jako Verity Caseyová tu začne také vystupovat. Ocitá se v nevázaném světě tance, večírků, nekonvenčních žen a módy, kde nachází také blízké přátele. Když se seznámí s elegantním Archiem Fenwickem, pohřbí výčitky svědomí a uvěří jeho slibům o nehynoucí lásce. Netuší, že ji jako temný stín rychle dohání skrývaná minulost, a dokonce zasáhne i její nejbližší přátele. Dokáže je Anna, alias Verity ochránit, setřást neblahé dědictví minulosti a uhájit si přitom právo na svůj nový život?

4⭐/5 ⭐

Knížka ode mě získává zasloužené 4 hvězdičky z 5. Bohužel jsem jí srovnávala s Pařížskou švadlenou, kterou jsem dočetla před Dívkou na útěku, což jí asi i trošičku uškodilo, protože Švadlena byla prostě o maličký kousíček lepší.

Co bych chtěla vyzdvihnout jako první je určitě obálka knížky, která se k tématu úžasně hodí. V knížce najdeme 113 krátkých kapitol, které podněcují čtivost a dávají ději nějaký spád. Co bych ráda vyzdvihla je autorčin um dobře zachytit prostředí a skvěle vystihnout charakteristiku postav. Autorka v této knize zachycuje prostředí londýnských barů a nočních klubů ve 30. letech 20. století, naráží také na složité téma vnímání homosexuálů v této době a do děje jsou tak vhodně vsunuta některá historická fakta. Děj je jednodušší, není tak rozvětvený, takže v klidu můžeme sledovat osudy hlavních postav, i jejich pohnutky a myšlenky.

Na druhou stranu máte pocit, že od první do poslední stránky se pořád něco děje. Autorka svou hrdinku žene do neustálých zvratů, potíží a nelehkých situací, takže si myslím, že občasné zpomalení, či zvláčnění děje by knížce rozhodně neuškodilo.

Co se mi hodně líbilo bylo sledovat proměnu Anny, alias Vity z plaché venkovské dívky v sebevědomou městskou ženu. Konec knížky, byl takový..nedokončený..ale to je pochopitelné, když se jedná o první díl trilogie. Určitě si v knihovně půjčím další díl, protože prostě musím zjistit, jak to s Vitou bude dál.

Ukázka z knížky

"Casey. Tak by se mohla jmenovat. Slečna Caseyová. Bylo prima zahájit nový den radikálním rozhodnutím. Stejným jako se schovat ve vlaku. Rychlým a s dalekosáhlými důsledky. Jednalo se o zcela nový způsob života, kterým mohla nahradit dosavadní beznaděj. O život plný impulzivity a spontanity. V přímém protikladu s tím, jak žila dosud - usedle, pod vlivem jiných, s natolik potlačenými tužbami, že její život splýval v trýznivě pomalou šeď. Teď už ale ne. Protože když teď uprchla z Darton Hallu, mohla se ona, Anna Dartonová, stát kýmkoliv se jí zachce."

O autorce

Joanna Reesová je autorkou řady bestsellerů včetně romantických komedií a dobrodružných příběhů. Píše již přes dvacet let, a když nepíše, vyučuje tvůrčí psaní na školách a v knihovnách a řídí úspěšnou firmu na profesionální redigování textů. Žije v Brightonu a je manželkou spisovatele Emlyna Reese, s nimž má tři dcery. Spolu napsali řadu románů včetně knihy Přelétavé známosti (u nás vydal Ikar v roce 2001), která se dostala na první místo žebříčku Sunday Times, byla přeložena do sedmadvaceti jazyků a adaptovaná na film.