Recenze: O čarodějnici, která se nenechala upálit (A. Lovelace)

Dneska se podíváme na druhou knížku, kterou jsem četla v rámci Čtenářské výzvy od Databáze knih.

autorka: Amanda Lovelace
rok vydání: 2019
nakladatelství: Yoli
počet stran: 208
ISBN: 978-80-761-7947-9

Druhá sbírka básní Amandy Lovelace, oceněná Goodreads Choice Award za rok 2018. O čarodějnici: hrdé, nezávislé, nadpozemsky silné a především nezničitelné. Druzí ji mohou odsoudit, zesměšnit, pokusit se ji umlčet, v tomhle příběhu se ale čarodějnice upálit nenechá. Silné, dojemné, ale především výjimečně aktuální verše americké básnířky se pokouší apelovat na mladé dívky, aby věřily samy v sebe a převzaly kontrolu nad svými příběhy.

Hodnocení: 30 %

Ač jsem se na knížku hodně těšila, tak mě opravdu hodně zklamala. Po grafické stránce byla přinejmenším zajímavá a neotřelá, ale obsahově se mi vůbec nelíbila. Sice jí přečtete opravdu za chviličku, třeba za pár hodin, ale není to příjemné čtení.  Autorka je bezpochyby skvělou básnířkou a to i přesto, že mi moderní poezie nic moc neříká. Dokáže s pár slovama opravdu zázraky. Autorka nicméně v "básních" neustále vnucovala čtenářům názor, že všichni muži jsou zlí a nemyslí na nic jiného, než na to, jak ženy ponížit, zpacifikovat a ublížit jim a naopak všechny ženy jsou báječné, skvělé, odvážné, atd. Nic proti názorům ostatních, nic proti feministickému hnutí, ale svět (a hlavně ženy a muži) nejsou tak černobílí, jak je popisuje autorka. Ano, najdou se mezi nimi i hulváti (ano, pár jich znám), ale většina kluků, které jsem poznala byli a jsou slušňáci a neublížili by ani mouše. Takže za mě jasný propadák.

Amanda odmalička milovala slova a pohádky. Takže bylo přirozené aby začala psát vlastní knihy, a tak se také stalo. Pokud zrovna nečte nebo nepíše, čeká až nastane čas na dýňové latte, kouká na Gilmorova děvčata. Žije v New Jersey s manželem a dvěma kočkami a tolika knihami, že by všechny už potřebovali vlastní dům. Získala bakalářský titul z anglické literatury a ze sociologie. Její první básnická sbírka "O princezně, která se zachránila sama" získala čtenářskou cenu Goodreads Choice Award v kategorii poezie v roce 2016. Její druhá sbírka, "O čarodějnici, která se nenechala upálit" získala v roce 2018 tu samou cenu.

"....z učebnic dějepisu
je vyškrtali,

ale na všech