neděle 11. října 2020

Recenze ze spolupráce: Google poezie: Psáno našeptávačem (T. Miklica, D. Poláček, T. Coufal a M. Toman)

 Toto dílko má na svědomí skupina autorů, kteří knížečku vydali pod záštitou brněnského nakladatelství Backstagebooks. Autory jsou pánové T. Miklica, D. Poláček, T. Coufal a M. Toman. Knížku jsem dostala v rámci spolupráce s nakladatelstvím, za což bych ráda náležitě poděkovala - děkuji mnohokrát. 

Tuto sbírku mohou čtenáři znát také ze stejnojmenné facebookové stránky, která je v provozu od roku 2013, tedy již úctyhodných 7 let. Google poezie vznikla díky funkci, kterou disponuje vyhledávač google a říká se mu krásně česky "našeptávač". 

V první části knihy si můžeme přečíst předmluvu, kde se dozvíme něco o google poezii a jak vlastně vznikla. Tuto část doporučuji nepřeskakovat, protože vám pomůže lépe dílo pochopit, pokud nejste zrovna fanouškem poezie, či alternativního umění, či umění vůbec, jako jsem třeba já. :-) 

Pro mě byla kniha propojením nebo i možná střetem tradičního a moderního, historie i současnosti. Na konci knihy si můžeme přečíst i rozhovor s finským autorem, který se stal "zakladatelem" či "objevitelem" tohoto moderního fenoménu. 

Anotace

Už jste někdy na internetu našli něco, co by vás vůbec nenapadlo hledat? Možná to byla google poezie! Tak se od určité doby říká objevům ve výsledcích takzvaného našeptávače googlovského vyhledávání, kdy algoritmus vytáhne na základě slova nebo několika písmenek z nejvyhledávanějších výrazů pár frází a poskládá je způsobem, který dává nečekaný smysl. V této knize najdete výběr nejlepších objevů doplněný o rozhovor se zakladatelem fenoménu google poezie a o předmluvu předního odborníka na počítačem generovanou literaturu. Ať už google poezii dlouhodobě lajkujete na sociálních sítích, nebo o ní slyšíte poprvé...kdo zkusí štěstí, třeba najde i sám sebe. 

Hodnocení

 4,5 ⭐/ 5 ⭐

Knížka se mi hodně líbila i přesto, že nejsem žádný velký fanoušek umění, poezie, či prostě čehokoliv co s tímto odvětvím souvisí. Rozhodně si musíte přečíst předmluvu, i rozhovor s finským "objevitelem" google poezie na konci, bez toho totiž není knížečka úplná. 

Na knížce se mi hodně líbila její grafická úprava a hlavně jednoduchá a minimalistická úprava, která se k tématu hodí jako zadek na hrnec, jak se tak říká. 

"Básničky" jsou občas vtipné, občas jen kroutíte hlavou, občas se jen tak pousmějete, občas se v tom najdete a občas vám zůstává rozum stát. V některých "básních" se vám dokonce i podaří najít hloubku, v jiných zase ne. Ale to je prostě normální, takže se nemusíte bát, že jste nějak divní. Co se mi asi nejvíce líbilo bylo to, že ke každé básni byl přidán rozhodně trefný a hlavně vtipný název, který básničku vystihl a vhodně dokreslil. Chápu, že je to dost alternativní kniha, která rozhodně nemusí sednout každému, ale i přesto, že já nejsem žádný velký fanda tohoto žánru a možná nebýt spolupráce s nakladatelstvím, tak se ke mě tato knížka ani nedostane. Na závěr svého hodnocení bych chtěla ještě říct, že tuto knížku lze vnímat jako takovou sondu do naší společnosti, co lidé nejčastěji vyhledávají, co je trápí, či s čím si neví rady. Za mě tedy jedno velké a obrovské doporučení. 



Žádné komentáře:

Okomentovat

Recenze: Když se introvertka vdá - Debbie Tung

 Dnes bych vám tu ráda představila miloučkou jednohubku, nový komiks od mé oblíbené autorky Debbie Tung. Od Debbie už mám přečtené dva komik...