středa 16. prosince 2020

Recenze: Famfrpál v průběhu věků: Kennilworthy Whisp (pseudonym)

Dnes bych vám ráda představila útlou knížečku, kterou zhltnete za pár okamžiků a neměla by chybět v žádné knihovně fanoušků Harryho Pottera. Já svůj výtisk tedy bohužel nevlastním, měla jsem půjčeno z knihovny, protože jsem propásla dobu jejího vydání a dnes už je velice obtížné tuto knížku sehnat. Ale na její kvalitě to rozhodně nic nemění.

Pro všechny, kdo mají rádi Harryho a fandí mu v jeho famrpálových kláních za Nebelvír. Reprint píručky získané přímo z bradavické knihovny při Škole čar a kouzel vás seznámí s vývojem létajících košťat, poučíte se, jaké hry se s košťaty hrály ve starověku, jak se objevila Zlatonk, jakými proměnami prošel famfrpál od 14. století a jak vypadá dnes, seznámíte se s významnými týmy ve Velké Británii a v Irsku. Uvádí jí předmluva ředitele bradavické školy Albuse Brumbála a najdete v ní i reprodukci výpůjčního lístku z bradavické knihovny. Autorem této píručky je expert na slovo vzatý, kromě ní napsal např. knížku Lítá jako šílenec, Potlouky v akci či Studie o strategii obrany při famfrpálu. Jeho příručku vysoce oceňuje jak Albus Brumbál, tak Batylda Bagshotová (autorka Dějin čar a kouzel), ale i Zlatoslav Lockhart a další významné osobnosti kouzelnického světa.

4🌟/5🌟

Knížečka Famfrpál v průběhu věků je fakt útlounká knížečka a máte jí zhltnutou za chviličku. Obsahuje doplňkové informace k nejslavnější a nejoblíbenější hře mezi kouzelníky. Poskytla mi milý náhled na svět Harryho Pottera a pomohla mi ujasnit si další záležitosti kolem tohoho úžasného světa. Přesto se mi z těch knížek, které tento svět doplňují líbila asi nejméně. Mnohem radši mam třeba Bajky Barda Beedleho. Byli tam zajímavé pasáže o historii famfrpálu, o vývoji Zlatonky, ale také se tam našli pasáže, které mě vůbec nebavili. Co rozhodně obdivuji je promyšlený a fascinující svět, který J. K. Rowlingová ztvárnila. Rozhodně by si jí měl aspoň přečíst každý fanoušek světa Harryho Pottera.

Ukázka z knížky

"Famfrpál v průběhu věků je jedním z nejoblíbenějších titulů v bradavické školní knihovně. Naše knihovnice, madame Pinceová, mě informovala, že ho "téměř každodenně někdo ohmatává, drobí na něj a vůbec s ním všelijak šeredí" - což je pro kteroukoliv knihu obrovský kompliment. Každý, kdo pravidelně hraje nebo sleduje famrpál, si knihu vychutná stejně jako ti z nás, kteří se zajímají o širší kontext historie čar a kouzel."

O autorovi

Za autorem Kennilworthy Whisp se neskrývá nikdo jiný, než naše úžasná a báječná autorka světa Harryho Pottera, J. K. Rowlingová. Joanne se narodila roku 1965 v anglickém Gloucestershiru. Její spisovatelský talent byl patrný již od dětství. Již v pouhých 6 letech sepsala svou první povídku o kálíčkovi Rabbitovi, který měl spalničky. V roce 1971 se rodina přestěhovala do Winterbournu, kde si Joanne a její sestra Di hráli s dětmi ze sousedství na kouzelníky. Nejvíce se kamarádila s Ianem Potterem a jeho sestřičkou Vikky. V roce 1974 se rodina znovu stěhovala. Bohužel se Joanne v nové škole ani za mák nelíbilo, a tak v této době začala rozvíjet svůj nový koníček - čtení. Přesto se jejím nejlepším kamarádem stal Sean Harris, který nápadně připomíná postavu Rona Weasleyho. Postavu Hermiony Grangerové přirovnává samotná autorka k sobě samé, protože jak sama přiznává, byla to také taková malá zarputilá šprtka.

Po smrti své matky odjela Joanne učit angličtinu do portugalského Porta. Zde ve volném čase psala a dávala tak konkrétní podobu svému příběhu. V roce 1992 se provdala za portugalského novináře a zpravodaje. Z manželství vzešla dcera Jessica. Po roce však z manželství však došlo k rozvodu a Joanne se vrátila zpátky do Británie, do bytu své sestry Di, která v té době studovala práva.

V roce 1994 odvyprávěla příběh o Harry Potterovi své sestře, která jím byla zcela nadšená. V této době na tom byla Joanne velmi finančně špatně. V roce 1995 konečně dopsala svůj román na starém psacím stroji. Cesta k vydání Harryho Pottera však nebyla vždy snadná. Pro první vydání Harryho Pottera se však našlo vydavatelství. Druhý díl spatřil světlo světa až v roce 1998, další rok vychází třetí díl, Vězeň z Azkabanu. V roce 1999 se začali díla o Harry Potterovi objevovat v prestižním žebříčku The New York Times Bestseller.

Později studia Warner Bross koupila natáčecí práva na první dva díly této série. Začátkem roku 2000 se Rowlingová dostala na 24. místo žebříčku nejlépe placených Ještě téhož roku se začalo pracovat na scénáři k filmu. V tomto roce se také první díl Harryho Pottera dočkal také českého překladu.

A od té doby začal doslova Potterovský boom na celém světě. Postupně začali vycházet i další díly - Ohnivý pohár, Fénixův řád, Princ dvojí krve, Relikvie smrti.

Kromě toho napsala Rowlinová několik doplňkových svazků pro charitativní účely - Famrpál v průběhu věků, Fantastická zvířata a kde je najít a Bajky Barda Beedleho.

Na příběh Harryho Pottera navázala divadelní hra Harry Potter a Prokleté dítě, kterou napsala společně se scénáristou Jackem Thornem.

Rowlingová je také autorkou románů pro dospělé a píše pod pseudonymem Robert Galbraith a píše detektivní sérii o Cormoranu Strikeovi.

J. K. Rowlingová také získala řadu cen, mimo jiné také Řád britského impéria a medaili za zásluhy, řád Legion d'Honneur, cenu Hanse Christiana Andersena, cenu Roberta F. Kennedyho Ripple of Hope a Blue Peter Gold Badge. Pomocí vlastního charitativního projektu Volant podporuje řadu charitativních projektů a je zakladatelskou dětské charity Lumos, která bojuje za svět bez sirotčinců a znovu sjednocuje rozdělené rodiny.

Rowlingová teď žije se svou rodinou ve Skotsku.